„Słowenia – małe jest piękne” – prelekcja Pawła Klisia – 19 listopada 2019 r.

Słowenia, to mały kraj alpejski o powierzchni 20273 km², porównywalny obszarowo z naszym województwem podlaskim. Zamieszkuje go ok. 2,06 mln mieszkańców, co z kolei porównywalne jest z naszym województwem kujawsko-pomorskim. Jednak pod względem krajobrazowym i turystycznym plasuje się on w czołówce krajów europejskich. Rocznie Słowenię odwiedza ponad 3 mln turystów.
Mówiąc o Słowenii, myślimy głównie o górach, które zajmują znaczną część jej powierzchni. Mimo, że Słowenia położona jest nad Morzem Adriatyckim, ponad 90% jej powierzchni leży powyżej 300 m n.p.m. Żartobliwie można stwierdzić, że niezależnie w jakim jesteś miejscu Słowenii, to zawsze jesteś w górach lub widzisz całkiem spore wzniesienia na horyzoncie.
I właśnie do tego przepięknego kraju zabrał nas Paweł Kliś podczas dzisiejszej prelekcji. Były to Jego wspomnienia z kilku pobytów w tym kraju, a zwłaszcza w jego górach. Byliśmy więc w Alpach Julijskich, które rozciągają się równoleżnikowo od granicy z Włochami. Stałym bywalcom naszych prelekcji, góry te, a zwłaszcza najwyższy szczyt Triglav, są znane z prelekcji Łukasza Kudelskiego w 2012 roku i Martyny Ptaszek w 2018 roku. Tym razem, z uwagi na odniesioną przez Prelegenta w trakcie wyprawy kontuzję, nie zdobywaliśmy Triglava, ale inne, niższe szczyty, np. Jalovec (2645 m n.p.m.). Byliśmy też na jeziorem Bled, w którym, dzięki zasilaniu przez źródła termalne, temperatura wody wynosi ok. +26°C oraz nad jeziorem Bohinjsko. Zajrzeliśmy na mamucią skocznię narciarską w Planicy, słynną Letanicę (d. Velikanka). Rekord skoczni wynosi aktualnie 252 m, a najdłuższy zmierzony skok (podparty!) wynosi 253,5 m. Kolejną atrakcją Alp Julijskich są jaskinie, z największą Postojną i równie ciekawą Kriżną (Kriżna Jama).
Obejrzeliśmy też zdjęcia z leżących na granicy z Austrię Alp Kamickich z najwyższym szczytem Grintovec (2558 m n.p.m) oraz Karawanek z najwyższym szczytem Hochstuhl/Stol (2236 m n.p.m.).
Aby zamknąć wędrówkę górską zawitaliśmy do leżącej w Słowenii północnej odnogi Gór Dynarskich z najwyższym szczytem Sneżnik (1796 m n.p.m.). W słoweńskich Górach Dynarskich znajdują się jedne z najbardziej interesujących Jaskinie Szkocjańskie, wpisane na Listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Zwieńczeniem dzisiejszej prelekcji była wędrówka po kilku słoweńskich miastach o historycznych rodowodach. Wśród nich tyko stolica Lublana liczy ponad 100 tys. mieszkańców (ok. 250 tys.).
Odwiedziliśmy m.in. po Lublanę, Maribor, Celje, Ptuj, Kamnik i nadmorski Koper oraz Piran.
Dzisiejsza prelekcja to prawdziwy przewodnik po Słowenii. Jeżeli ktoś ze Słuchaczy wybiera się na wędrówkę w ten rejon Europy, to uzyskał wiele ciekawych informacji z tzw. pierwszej ręki.

A.Z.

w trakcie prelekcji

Ten wpis został opublikowany w kategorii kronika - 2019. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.