Hrobacza Łąka (Beskid Mały) – wycieczka górska w ramach akcji „Sprzątamy Beskid Mały” – 29 kwietnia 2012 r.

Wędrując po szlakach mamy okazję, nie tylko przeżywać to wszystko co sprawia przyjemność, ale często też spotykać się z brakiem odpowiedzialności, kultury i dobrego wychowania… Przez pojedyncze osoby, którym brak sił na zniesienie tego co wnoszą na szlaki i szczyty, mamy zaśmiecone góry. Z tego też powodu postanowiliśmy zorganizować akcję „Sprzątamy Beskid Mały”, która cieszy się ogromnym zainteresowaniem różnych organizacji, właścicieli schronisk, młodzieży i indywidualnych turystów. Pomoc w tym szczytnym celu zaoferowały też Urzędy Gminy z Kóz i Porąbki oraz Liceum Ogólnokształcące im. K.K. Baczyńskiego w Kozach.
Pierwszą trasę zaplanowaliśmy na 29 kwietnia – Kamieniołom w Kozach, Hrobacza Łąka, Groniczki, Kopce, Przegibek i powrót tą samą trasą do Kamieniołomu. W akcji udział wzięli uczestnicy w różnym przedziale wiekowym, najmłodszy miał 5 lat. Drużyna liczyła 9 osób: Tomasz Węgrzyn (PTT), Miłosz Zelek (SKKT „Trzycatek”), Dariusz Marek, Michał Zawierucha (administrator strony www.beskid-mały.pl), Dawid Pawlica, Agnieszka i Sylwester Gola, Angelika i Wiktoria Puchalska. W trakcie akcji dołączyli się uczniowie z SP nr 2 i LO w Kozach.
Naszą nietypową wycieczkę rozpoczęliśmy spod przystanku PKS-u pod Kamieniołomem w Kozach. Piękna słoneczna pogoda zachęcała do wędrówki. Towarzyszyła nam nie tylko ciepła aura, ale i dobry humor. Uzbrojeni w rękawiczki, worki i reklamówki ruszyliśmy przez Kamieniołom w kierunku Hrobaczej Łąki (828 m n.p.m.). Zbierając butelki, szkła, plastiki, folie… po dotarciu w okolice Krzyża mieliśmy już zapełnione 4 worki 60 litrowe. Najwięcej jednak śmieci, znajdowało się poniżej platformy widokowej przy Krzyżu. Po oczyszczeniu tego terenu, ilość samych szklanych butelek wzrosła do ok. 200 sztuk! Problem ze zniesieniem zebranych odpadów rozwiązał właściciel schroniska na Hrobaczej Łące, który zaproponował swoją pomoc w zabezpieczeniu szklanych odpadów.
Po krótkim odpoczynku, ruszyliśmy w dalszą trasę czerwonym szlakiem w kierunku Groniczek. Sprzątanie szlaków cieszyło się dużym uznaniem wśród mijających nas turystów.
Nasza grupa po dotarciu do Przełęczy u Panienki, zmuszona była do zmiany trasy ze względu na problem z transportem worków. Zdecydowaliśmy wspólnie, że schodzimy w kierunku Kamieniołomu, a potem do centrum Kóz. Każdy z nas znosił wypakowany po brzegi 60 litrowy worek, a najsilniejsi 120 litrowe. Akcja doraźnie odniosła sukces i mamy nadzieję, że przyniesie również efekt długofalowy.
Serdecznie dziękujemy Dyrekcji LO w Kozach za przekazanie nam worków i rękawic w ramach tej akcji, Referatowi Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Gminy w Kozach oraz właścicielom Schroniska na Hrobaczej Łące za zabezpieczenie zebranych odpadów, ale najbardziej osobom które wzięły udział w tym sprzątaniu.
Zapraszamy na kolejne trasy.