Akcja „Sprzątamy Beskidy z PTT 2014” – rejon Potrójnej – 12 kwietnia 2014 r.

Już po raz trzeci ruszyła ogólnopolska akcja „Sprzątamy Beskidy z PTT 2014”. Pierwsza wycieczka z cyklu kilku zaplanowanych na wiosnę bieżącego roku, odbyła się w Beskidzie Małym, a dokładnie w rejonie Potrójnej. W sobotni poranek 12 kwietnia 2014 roku na beskidzkie szlaki wyruszyło z różnych stron świata kilka ekip górskich zapaleńców.
Koło Miłośników Beskidów Diablaki z Dąbrowy Górniczej wraz z reprezentacją PTT o/Kraków sprzątnęła szlak żółty i czerwony na trasie: Targanice – Jawornica – Potrójna – Przełęcz Kocierska. Poza sprzątaniem szlaku mieliśmy możliwość wędrowania i słuchania ciekawostek na temat lasu, pracy leśniczego, otaczającej nas fauny i flory od leśniczego z Nadleśnictwa Andrychów. Dziękujemy Nadleśnictwu Andrychów, za ten bezcenny, wyjątkowy i edukacyjny element podczas sobotniej wycieczki. Młodzi turyści z KMB Diablaki wręczali także napotkanym na szlakach ludziom ulotki informacyjne o ogólnopolskiej kampanii „Góry Cooltury”, której jednym z założeń jest ograniczenie liczby śmieci na górskich szlakach.
Szlakiem zielonym z Przełęczy Kocierskiej przez Kucówki, Czarne Działy, Gibasówkę, następnie niebieskim do Łamanej Skały, potem czerwonym przez Potrójną, aż do Przełęczy Kocierskiej wędrowała ekipa PTT o/Chrzanów.
Oddział PTT z Bielsko-Białej robił porządki na żółtym i czarnym szlaku wiodącym od Pracicy przez Łamaną Skałę, Potrójną i z powrotem do Pracicy. Podczas marszu tej grupy także zagościł element edukacyjny. Na szczycie Potrójnej, gdzie spotkały się reprezentacje Dąbrowy Górniczej, Krakowa, Chrzanowa i Bielska-Białej, kolega Dariusz Kojder wygłosił bardzo ciekawą pogadankę na temat odpadów i selektywnej jej zbiórki.
Tradycyjnie nie obyło się bez pamiątkowych fotografii z banerami jednostek jakie reprezentowali uczestnicy tego dnia. Odpoczywaliśmy i posilaliśmy się w Chatce na Potrójnej.  Dziękujemy w tym miejscu jej gospodarzom – Ani i Rafałowi, którzy odebrali od nas dotychczas zebrane śmieci.
Po nabraniu sił nadszedł czas na powrót w doliny. Pożegnaliśmy znajomych z różnych zakątków kraju i ruszyliśmy w dalszą drogę, przez cały czas zbierając zalegające na górskich szlakach śmieci.
Spotkaliśmy się również na szlaku z uczestnikami organizowanego przez Wydział Turystyki, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego w Żywcu – XVI Wiosennego Zlotu Turystyczno-Ekologicznego „Czyste Góry 2014 – Kampania Ekologiczna” w ramach obchodów Światowego Dnia Ziemi.
W sprzątaniu rejonu Potrójnej w dniu 12 kwietnia 2014 roku wzięło udział 50 wolontariuszy. Zebrali oni łącznie 1000 litrów wszelkiego rodzaju śmieci, najczęściej plastikowych butelek po napojach, metalowych puszek po piwie, opakowań po produktach spożywczych.
Kolejna wycieczka w ramach akcji „Sprzątamy Beskidy z PTT 2014” odbędzie się w sobotę 26 kwietnia 2014 roku, a działaniami objęty będzie rejon Bukowskiego Gronia w Beskidzie Małym. Już dzisiaj zapraszamy do udziału wszystkich, którzy nie chcą za kilka/kilkanaście lat wędrować górskimi szlakami pomiędzy piętrzącymi się stertami śmieci – smutnymi dowodami ludzkiej głupoty i bezmyślności.

Norbert Owczarek

uczestnicy akcji „Sprzątamy Beskidy z PTT 2014” pod Potrójną

Ten wpis został opublikowany w kategorii kronika - 2014, Sprzątamy Beskidy z PTT. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.