Cieszyn – wycieczka krajoznawcza w ramach kursu dla kandydatów na przewodników górskich beskidzkich – 27 kwietnia 2014 r.

W niedzielny poranek o 9.00 grupa osób (przyszłych przewodników beskidzkich) zebrała się w umówionym miejscu, aby wyruszyć na drugą wycieczkę krajoznawczą tym razem do Cieszyna. Zapakowaliśmy się do busa i obraliśmy kierunek na Cieszyn. Dzieje tego miasta sięgają IX wieku i wiążą się z grodem słowiańskiego plemienia Golęszyców. Cieszyn jest stolicą krainy historyczno-geograficznej Śląska Cieszyńskiego. W polskiej części miasta znajduje się większość cieszyńskich zabytków, skupionych w zespole przestrzennym Starego Miasta oraz na Górze Zamkowej. Po dotarciu do Cieszyna pierwsze kroki wykonaliśmy w kierunku Góry Zamkowej, aby zobaczyć tam Pałac Myśliwski Habsburgów – gdzie od 1947 r. mieści się Szkoła Muzyczna, piękny park, w którym znajduje się rotunda romańska św. Mikołaja z XI w. oraz Wieża Piastowska, na która weszliśmy by z niej podziwiać panoramę Cieszyna. Z Góry Zamkowej udaliśmy się ulicą zwaną „Cieszyńska Wenecja”- teren nad Młynówką, od średniowiecza istniał w tym miejscu sztuczny kanał, którego woda napędzała koła młynów oraz zaopatrywała warsztaty tkaczy, garbarzy, sukienników i kowali. Obecnie stojące tam domy z przerzuconymi nad Młynówką mostami i werandami tuż nad woda przypominają Wenecję. Stary XVI-wieczny młyn jest dodatkowa atrakcją. Idąc tą uliczką przeszliśmy w kierunku Studni Trzech Braci (Bolko, Leszko, Cieszko) – założycieli miasta Cieszyn. Dalszą część spaceru po cieszyńskim Starym Mieście rozpoczęliśmy od rynku, na którym znajduje się fontanna z figura św. Floriana, chroniącego przed pożarami. Zobaczyliśmy również kościół pw. Św. Marii Magdaleny, ratusz, pocztę, teatr im. A. Mickiewicza oraz budynek gdzie znajduje się Muzeum Drukarstwa. Ostatnim punktem wycieczki było Muzeum Śląska Cieszyńskiego – założone w 1802 r. przez ks. Jana L. Szersznikiem. Muzeum posiada bardzo bogate zbiory podzielone na działy: archeologia, etnografia, historia, i sztukę. O godzinie 14.30 wyruszyliśmy w drogę powrotną 🙂

K.T.

część grupy schodzi z wieży ostatecznej obrony w Cieszynie

Ten wpis został opublikowany w kategorii kronika - 2014. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.