Czupel (Beskid Mały) – wycieczka górska dla młodzieży – 25 listopada 2023 r.

W sobotę, 25 listopada 2023 r. uczniowie zrzeszeni w SK PTT „Groniczki” przy Szkole Podstawowej nr 1 w Kozach znów ruszyli na szlak. Tym razem naszym celem był Czupel (933 m n.p.m.) – najwyższy szczyt Beskidu Małego, zaliczany do Korony Gór Polski.
Ze względu na dość krótki dzień, zdecydowaliśmy się wyjechać autokarem na przełęcz Przegibek, skąd szlakiem niebieskim ruszyliśmy ostro pod górę. Dzień był pochmurny i przez prawie cały czas padał śnieg, co sprawiało, że nasza wędrówka była bardzo przyjemna. Dzieci natychmiast zaczęły korzystać z uroków zimy i urządzały bitwy na śnieżki.
Minąwszy schronisko PTTK na Magurce Wilkowickiej podążaliśmy przyjemną drogą wprost na wierzchołek Czupla. Tam spotkaliśmy się z inną grupą z członkami bielskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego, która też postanowiła tego dnia zdobyć najwyższy szczyt Beskidu Małego.
Po zrobieniu krótkiej przerwy na herbatkę, kanapkę, fotki i pieczątki, wróciliśmy tą samą trasą i tym razem zatrzymaliśmy się na dłużej w schronisku PTTK na Magurce Wilkowickiej. Skosztowaliśmy pysznych jagodzianek, klusek na parze i zapiekanek a po uzupełnieniu kalorii rozpoczęliśmy zejście do przełęczy Przegibek.
Dalsza droga niebieskim szlakiem wyprowadziła nas na Gaiki (808 m n.p.m.). Mało kto spodziewał się, że trzeba będzie jeszcze trochę iść pod górę. Tu i ówdzie można więc było usłyszeć jakieś jęki, narzekanie i sapanie, ale to już było ostatnie podejście tego dnia. Czekało nas jeszcze zejście do Lipnika, które – jak się okazało – dostarczyło nam sporo emocji. Strome zbocze Gaików pełne było mokrych liści, które wraz ze śniegiem i korzeniami drzew tworzyły bardzo śliskie podłoże. Nie obyło się bez potknięć, ślizgów, zjazdów na tylnych częściach ciała i lądowań telemarkiem. Garderoba u niektórych była dość przemoczona (bitwy na śnieżki) i ubłocona, ale wszystkim udało się bezpiecznie zejść w okolice amfiteatru.
Na parkingu przy ulicy Polnej na swe pociechy czekali rodzice, zaś my wszyscy na następną wycieczkę poczekamy do stycznia przyszłego roku.

S.Cz.-P.

grupa SP PTT „Groniczki” na Czuplu

Ten wpis został opublikowany w kategorii kronika - 2023, SK PTT "Groniczki" przy SP1 w Kozach. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.