Kněhyně (Beskidy Morawsko-Śląskie, Czechy) – wycieczka górska – 22 lipca 2023 r.

Sobotni poranek, 22 lipca 2023 r. przywitał nas niezbyt pogodnym niebem co nie przeszkodziło grupie 20 osób wybrać się na wycieczkę organizowaną przez Polskie Towarzystwo Tatrzańskie w Beskid Śląsko-Morawski. Jak się później okazało, dopisała nam piękna, słoneczna pogoda.
Wyjechaliśmy z Bielska-Białej kilka min. po godz. 7.00. Podróż mijała spokojnie i była urozmaicona ciekawostkami przekazywanymi nam przez przewodnika Witolda Kubika. Po drodze zatrzymaliśmy się przy pięknym drewnianym Kościele św. Prokopa i św. Barbory w Kunčicich pod Ondřejníkem. Spotkaliśmy się tam z księdzem, który otworzył nam kościół i opowiedział o jego historii. W tym czasie mogliśmy podziwiać wnętrze kościoła zdobione pięknymi ikonami. Pierwotnie kościół z przełomu XVII i XVIII wieku stał w gminie Hliniance na Rusi Zakarpackiej. Został on rozebrany i przewieziony na kilku wagonach do Kunčic gdzie po naprawie niektórych części został ponownie postawiony. W 1931 roku kościółek został poświęcony św. Prokopowi i Barbarze, patronom górników, a w roku 1963 wokół kościoła został utworzony i otwarty urnowy gaj.
Po obejrzeniu kościółka pojechaliśmy na parking, skąd rozpoczęliśmy naszą górską wędrówkę. Szliśmy na Malá Stolová, stąd czerwonym szlakiem na Kněhyně sedlo (1146 m), następnie Čertův mlýn i przez Tanečnice do Przełęczy Pustevny. Po drodze minęliśmy kamienne kopce usypane przez turystów. Tuż przed Przełęczą Pustevny zatrzymaliśmy się na dłużej i zafundowaliśmy sobie spacer ścieżką w koronie drzew (Valaska Stezka). Był to ciekawy przerywnik naszej wędrówki. Duże wrażenie zrobił wiszący długi na 135 m drewniany most, przyozdobiony różnokolorowymi buddyjskimi flagami modlitewnymi oraz szklana platforma z przezroczystą podłogą zawieszona na wys. 30 m nad ziemią, skąd rozpościera się piękny widok na grzbiet pasma Beskidu Śląsko-Morawskiego. Po pewnej dawce adrenaliny i przyjemności zeszliśmy na przełęcz gdzie znajdują się stragany z pamiątkami oraz kilka restauracji, w których można się posilić i napić. Naszej uwadze nie umknęły również dwa piękne historyczne budynki. Można było także zobaczyć kilka rzeźb z piasku. Idąc na górę Radhošť, na szczycie której znajduje się krzyż z 1805 roku, kaplica pw. śś. Cyryla i Metodego wraz z towarzyszącymi rzeźbami obu świętych z lat 1896-1898 minęliśmy również pomnik Radegasta. Ostatecznie wycieczka zakończyła się zejściem do miejscowości Trojanowice skąd busem wróciliśmy do Bielska-Białej.
Podsumowując, szlak, którym szliśmy jest przyjemny i niezbyt uciążliwy (dystans wyn. ok. 19 km). W większości jest on zalesiony, a w górnych jego partiach występuje świerczyna i jarzębina. Sprzyja zarówno szybkim jak i wolnym marszom. Mogą z niego także korzystać miłośnicy rowerów i hulajnog. W czasie wędrówki mogliśmy nacieszyć oczy pięknymi widokami oraz zachwycić się otaczającą nas przyrodą i wsłuchać w jej odgłosy, m.in. śpiew ptaków. Sprzyja temu Narodowy rezerwat przyrody Kněhyně – Čertův mlýn obejmujący przyszczytowe partie gór. Nie zabrakło nam również czasu na zdjęcia, wspólne rozmowy, śmiech i relaks. Niewątpliwie każdy znalazł coś dla siebie:-)
Do zobaczenia na kolejnych wycieczkach z PTT!!!

Jadwiga Hasik

nasza grupa u kresu wycieczki przed zejściem do Trojanowic