Krížna (Wielka Fatra, Słowacja) – wycieczka górska – 16 września 2012 r.

Mówią o niej, że jest daleka i dzika, tajemnicza i jednocześnie piękna, że można spotkać na jej terytorium ostatnie niedźwiedzie… Mowa o Wielkiej Fatrze na Słowacji. Pojechaliśmy tam, aby to wszystko sprawdzić.
Grupa 19-tu zapaleńców i wciąż zgłodniałych gór turystów – członków i sympatyków PTT O/Bielsko-Biała – wybrała się na kolejną wycieczkę górską.
Plan wycieczki był prosty i jasny: Stare Hory – Majerova skala – Pod Liskou – Krížna (1574 m n.p.m.) – Salasky – Turecka. Wejście na Krížną niebieskim szlakiem zajęło nam ok. 3 – 4 godzin. Mimo tego udało nam się jeszcze „wygospodarować” jedną niby wolną godzinę, którą „łapczywie” za zgodą naszej Przewodniczki Agnieszki przeznaczyliśmy na dodatkową trasę z Krížnej na Ostredok (1592 m n.p.m). Ta dodatkowa trasa była dla nas wielką uciechą. Stanąć po raz pierwszy w życiu na najwyższej górze Wielkiej Fatry i móc podziwiać przepiękną panoramę gór słowackich było dzisiaj dla wielu z nas niezapomnianym przeżyciem.
Szczyty Krížnej i Ostredoka są kopulaste i w całości porośnięte trawą. Stanowią część głównego grzbietu Wielkiej Fatry. Widoki są tu gwarantowane, ale tylko przy sprzyjającej pogodzie. Nam się dzisiaj udało. Najpierw było słonecznie, a potem niebo lekko się zachmurzyło. Mimo tego była bardzo dobra widoczność, a o to w górach chodzi!
A więc jesteśmy teraz na wspomnianym jednym albo drugim szczycie w Wielkiej Fatrze. Co widzimy? Naokoło nas morze gór: Mała Fatra z bardzo wyraźnym Wielkim Krywaniem Fatrzańskim, Wielkim Rozsutcem i Stohem (znane nam z poprzednich wycieczek z PTT), Niskie Tatry z Chopokiem na czele (byliśmy tam w ub. roku z PTT), Wielki Choč (też tam byliśmy), Kremnickie i Starohorskie Wierchy, Turčianska Kotlina itd. itd.
Na obu szczytach zrobiliśmy sobie wspólne, pamiątkowe zdjęcie. W kronice PTT musi być bowiem ślad, że byliśmy i na Krížnej, i na przepięknej najwyższej górze – na Ostredoku. Na szczycie Krížnej znajduje się sporo żelastwa. Jest tu jakiś tajemniczy wojskowy obiekt ogrodzony siatką i do tego z tabliczką informującą, że nie wolno tego obiektu fotografować. Obok niego wszędobylska wieża z talerzami … Natomiast Ostredok jest czysty, niczym nie zaśmiecony. Z kolei poniżej, już przy żółtym szlaku z Liski do Tureckiej stoją mocno zużyte słupy kolejki, która zaprzestała swoją działalność ok. 20 lat temu. Cóż, taki los… Za to działają przeróżne inne wyciągi orczykowe, wszak tereny Krížnej to tereny narciarskie.
Nasza wspaniała grupa podzielona w naturalny sposób na tych, którzy idą szybciej (Krížna i Ostredok) i tych, którzy idą wolniej (Krížna) spotkała się w komplecie na Krížnej. Wszyscy uczestnicy wycieczki weszli więc na tę ambitną górę, liczącą 1574 m n.p.m. Różnica wzniesień wynosiła dzisiaj 1094 metry licząc z miejsca startu w Starych Horach do Krížnej. Grupa „zaawansowana” pokonała tych metrów troszkę więcej. Należy dodać, że dzisiejsza trasa przebiegała w znacznej części po terenie Parku Narodowego Wielka Fatra utworzonego w 2002 roku.
Około godziny 16:30 rozpoczęliśmy zejście z Krížnej najpierw niebieskim szlakiem do Liski, a potem żółtym pod wyciągiem i nartostradami. Nie było to łatwe zejście. Stromizna przy żółtym szlaku była od Liski aż na dół do mety. Kolana niejednego z nas cicho „trzeszczały”, ale … jakoś wytrzymały trudy zejścia. Szczęśliwie wszyscy – choć niektórzy z lekkim opóźnieniem – zameldowali się przy busie w Tureckiej.
Późne lato udekorowało łąki Wielkiej Fatry dużą ilością kwitnących zimowitów! Warto o tym wspomnieć, wszak nadchodzi już jesień…
Powrót do Bielska-Białej o godzinie 22-giej był trochę opóźniony, ale… coś za coś… w końcu byliśmy dzisiaj aż w Wielkiej Fatrze! Dalekiej i dzikiej, tajemniczej i pięknej…