Krywań (Tatry Wysokie, Słowacja) – wycieczka górska – 23 października 2022 r.

Celem naszej wycieczki w dniu 23 października 2022 r. był Krywań (2494 m n.p.m.) – święta góra Słowaków. To jeden z trzech najwyższych tatrzańskich szczytów – obok Rysów i Sławkowskiego – który można zdobyć znakowanym szlakiem, aczkolwiek brak tu jakichkolwiek ułatwień, za to strome zbocza usiane są skałami, które można pokonać polegając wyłącznie na własnych umiejętnościach. Dlatego też, w drodze niejeden się zastanawiał czy dane mu będzie zdobyć szczyt, czy warunki pogodowe i własne siły na to pozwolą.
Jednak udało się! Cała grupa bez wyjątku zdobyła szczyt, dzięki nie tylko własnej determinacji, ale także życzliwości i stanowczości naszych nowych przewodników tatrzańskich – Karolinki i Łukasza, którzy chyba nawet przez chwilę nie zwątpili w sukces naszej wspólnej wyprawy.
O godzinie 4 rano, jak zwykle, wyruszyliśmy autobusem w stronę Tatr. Przez Jurgów, Źdar i Tatrzańską Łomnicę skierowaliśmy się na parking Tri Studnicky. Przy wschodzącym słońcu dziarsko udaliśmy się na zielony szlak podążający do rozstaju pod Krywaniem. Po drodze odwiedziliśmy bunkier z czasów Słowackiego Powstania Narodowego w roku 1944. Po kilku kolejnych zakosach, kierujemy się w stronę Wielkiego Żlebu Krywańskiego. Krótki odpoczynek i ruszamy dalej do miejsca, gdzie szlak zielony łączy się z niebieskim. Ponad rozdrożem pod Krywańskim Żlebem czeka nas już mozolna wspinaczka. Najpierw trawersujemy Mały Krywań. Finałowe podejście na szczyt Krywania odbywa się już z użyciem rąk. Na szczęście skały były suche i każdy bezpiecznie dotarł na samą górę, skąd ukazała się nam cała panorama otaczających nas gór. Mogliśmy podziwiać: Tatry Zachodnie, Świnicę, Kozi Wierch, Niżny Teriański Staw, Mięguszowieckie Szczyty, Rysy, Łomnicę, Gerlach i wiele innych. Pogoda cały czas nam sprzyjała, a niektórym było dane ujrzeć widmo Brockenu.
Po odpoczynku i zrobieniu pamiątkowych zdjęć z banerem PTT, ruszamy powoli z powrotem, kierując się w stronę Jamskiego Plesa, a następnie Śtrbskiego Plesa, gdzie na prakingu czeka na nas autobus.
Pokonaliśmy trasę około 15,5 km z przewyższeniem 1291 m.
Bardzo dziękujemy naszy przewodnikom za bezpieczną wędrówkę. Jak powiedział obecny na wycieczce przewodnik Witek, to było wspaniałe zakończenie sezonu turystycznego 2022 w PTT, zwieńczone pełnym sukcesem. Dziękujemy naszemu cierpliwemu i pogodnemu panu Kierowcy, który bezpiecznie i sprawnie przywiózł z powrotem do domu.
Do rychłego zobaczenia i wspólnego wędrowania po niekończących się górskich szlakach.

Danuta Migas

na szczycie Krywania

Ten wpis został opublikowany w kategorii kronika - 2022. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.