Lubomir (Beskid Makowski) – wycieczka górska – 19 listopada 2016 r.

W sobotę, 19 listopada 2016 r., odbyła się wycieczka na Lubomir. Była to ostatnia w tym roku wycieczka z dofinansowanego przez Powiat Bielski cyklu „Na szczytach Beskidów”, zorganizowana przez bielski oddział Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego.
W wycieczce uczestniczyły dzieci ze Szkoły Podstawowej w Międzyrzeczu, uczniowie zrzeszeni w SKKT PTTK Groniczki przy Szkole Podstawowej nr 1 w Kozach, SK PTT przy Szkole Podstawowej nr 2 w Kozach oraz młodzież ze Szkolnego Koła PTT „Pionowy Świat” przy Gimnazjum nr 11 w Bielsku-Białej.
Po trzygodzinnej podróży autokarami dotarliśmy na Przełęcz Jaworzyce (576 m n.p.m.), skąd szlakiem czerwonym rozpoczęliśmy podejście na Lubomir. Wędrówce towarzyszyły piękne widoki na pobliskie szczyty Beskidu Wyspowego.
Po niespełna godzinie znaleźliśmy się na Lubomirze (904 m n.p.m.), najwyższym szczycie Beskidu Makowskiego (albo Średniego), zaliczanym do Korony Gór Polski. Znajduje się tu Obserwatorium Astronomiczne im. Tadeusza Banachiewicza, jedyne obserwatorium w Polsce, które można zwiedzić. Skorzystaliśmy z tej okazji i zostaliśmy zaproszeni do środka przez kierownika obserwatorium, pana Marcina Cikałę. Pan Marcin w bardzo przystępny sposób opowiedział nam o pracy astronoma oraz zapoznał nas ze sprzętem astronomicznym – nowoczesnym i profesjonalnym teleskopem, znajdującym się w dużej kopule obserwatorium.
Po tej dawce wiedzy ruszyliśmy dalej nieco zabłoconym czerwonym szlakiem i przez Łysinę (891 m n.p.m.) dotarliśmy do Schroniska PTTK na Kudłaczach. Tu zabawiliśmy dłuższą chwilę, zjedliśmy coś ciepłego i ok. godz. 15:00 ruszyliśmy w dalszą drogę.
Czarny szlak sprowadził nas w okolice przysiółka Solawy, gdzie czekały na nas autokary. Bezpiecznie i bez przeszkód dotarliśmy do Kóz i Bielska-Białej ok. godz. 18:00, gdzie zakończyliśmy wycieczkę.
Niecierpliwie czekamy na następną 🙂

S.Cz.-P.

przed schroniskiem na Kudłaczach

stopka_powiat_20161119

Ten wpis został opublikowany w kategorii kronika - 2016. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.