Opawa i okolice (Czechy) – wycieczka krajoznawcza – 26 października 2013 r.

W sobotę o godzinie siódmej wyjeżdżamy na kolejna w tym roku wycieczkę krajoznawczą, której organizatorem jest Oddział PTT w Bielsku-Białej. Grupą 21 osób wraz z przewodnikiem Janem Nogasiem wyruszamy z dolnej płyty dworca PKS w Bielsku w kierunku pogranicza Śląska i Moraw w Republice Czeskiej.
Pierwszą miejscowością, w której zatrzymujemy się na dłużej jest Hrabyne. Zwiedzamy tu muzeum jednej z największych operacji wojskowych w Republice Czeskiej podczas II wojny światowej, monumentalny pomnik – w którym znajduje się ekspozycja „Czas zagłady i nadziei”, przedstawiająca wydarzenia II wojny światowej z zarówno wojskowego, jak i politycznego punktu widzenia, nie pomijając losów ludności cywilnej, kwestii kultury i gospodarczych. Przypomina udział żołnierzy czechosłowackich w walkach na wszystkich frontach II wojny światowej oraz działalność ludności cywilnej w tamtejszym ruchu oporu. Oglądamy również skansen pojazdów militarnych. Na wszystkich uczestnikach miejsce to zrobiło ogromne wrażenie.
Następnym punktem wycieczki było miasto Raduń, w którym znajdował się piękny romantyczny zamek z XVI wieku. Wokół niego rozciąga się duży park krajobrazowy z oranżerią, spichlerzem z XIX wieku i wozownią. Przewodniczka ciekawie opowiedziała sięgającą czasów Napoleona historię zamku. Mieliśmy okazję podziwiać antyczne meble, zastawy stołowe, szkło, obrazy i bibliotekę. W zamku i na jego terenie spędziliśmy około dwóch godzin.
Z Radunia wyruszyliśmy do miasta Opawa, jednego z najstarszych czeskich miast. Miasto to leży nad rzeką Opawą i było stolicą dawnego księstwa opawskiego. Spacerując ulicami Opawy zobaczyliśmy zabytki historyczne, główne kościoły, które są prawdziwa ozdobą architektury miejskiej, takie jak gotycka konkatedra Wniebowzięcia NMP z XIII wieku, czy klasztor minorytów z Kościołem Ducha Św. Z XIII-XIV wieku. Niespodzianką dla nas było dołączenie do grupy zaprzyjaźnionych turystów z Czech, którzy obiecali, że pokażą nam jeszcze inne ciekawe miejsca w Opawie, tj. bibliotekę, teatr, dworzec kolejowy oraz najstarsze w Czechach Śląskie Muzeum Ziemskie.
Pod muzeum zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie, pożegnaliśmy naszych czeskich znajomych i wyruszyliśmy w kierunku miasta Kravare (Krawarz). W mieście tym wybudowany jest piękny barokowy zamek z początku XVII wieku, położony w parku o powierzchni 22 hektarów. W parku tym utworzone jest pole golfowe. Zamek i park do niego przylegający podziwialiśmy tylko z zewnątrz, gdyż jest on udostępniony dla zwiedzających tylko do końca września.
O godzinie 17.00 wyruszyliśmy w drogę powrotną, a do Bielska-Białej dotarliśmy około godziny 19.00. Wycieczkę możemy zaliczyć do udanych! Dziękuję organizatorom i uczestnikom oraz zapraszam na następne wycieczki z cyklu pn. „Wycieczki w dobrym Towarzystwie”.

K.T.

uczestnicy wycieczki w Opawie

Ten wpis został opublikowany w kategorii kronika - 2013. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.