Szpiglasowa Przełęcz (Tatry Wysokie) – wycieczka górska – 10 września 2023 r.

Wczesnym niedzielnym rankiem grupka turystów z bielskiego oddziału PTT zebrała się na dworcu, aby udać się na wyprawę w Tatry Wysokie. Tatry tego dnia przywitały nas mglistą pogodą i przepięknym wschodem słońca. Po kupieniu biletów wstępu do Tatrzańskiego Parku Narodowego rozpoczęliśmy wycieczkę.
Z Palenicy Białczańskiej wyruszyliśmy szlakiem czerwonym, by przy Wodogrzmotach Mickiewicza zmienić kolor szlaku na zielony prowadzący do Doliny Pięciu Stawów Polskich. Na początku szliśmy doliną Roztoki, zmierzając bez ociągania do Wodospadu Siklawa. Pod największym wodospadem w Tatrach tylko szybkie zatrzymanie, żeby wsłuchać się w jego szum i dalej w górę. Po krótkiej chwili naszym oczom ukazał się Wielki Staw Polski, przy którym zrobiliśmy przerwę przed podejściem na Szpiglasową Przełęcz i wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcie z naszym banerem.
Następnie szliśmy doliną Pięciu Stawów Polskich, by po około 25 minutach zmienić szlak na żółty. Im bardziej wspinaliśmy się do góry, tym piękniejsze rozpościerały się przed nami widoki. Z jednej strony mogliśmy podziwiać Dolinę Pięciu Stawów Polskich w całej swojej okazałości, a z drugiej strony najtrudniejszy szlak Orlej Perci w Tatrach Wysokich. Z przełęczy Szpiglasowej (2110m) mogliśmy delektować się przepiękną panoramą Tatr Wysokich. Poza planem weszliśmy na szczyt Szpiglasowy Wierch (2172m), skąd mogliśmy podziwiać ciemnosmreczyńskie stawy po stronie słowackiej.
Około godziny 14 wyruszyliśmy żółtym szlakiem w stronę Morskiego Oka. W schronisku był czas na zasłużony odpoczynek, by ponownie wyruszyć w drogę powrotną do Palenicy Białczańskiej.
Pogoda na trasie była wymarzona: słoneczna i bezchmurna, temperatura powietrza wynosiła +18°C, a trasa liczyła 22,9 km długości , z przewyższeniem 1135 m. To była udana wycieczka w doborowym towarzystwie, po której zostały dobre wspomnienia.

MR

krótka przerwa nad Wielkim Stawem Polskim przed podejściem na Szpiglasową Przełęcz