Wielka Racza (Beskid Żywiecki) – wycieczka górska „Spotkanie na granicy” – 12-13 maja 2012 r.

W dniach 12-13 maja br. odbyła się wycieczka na Wielką Raczę, dofinansowana przez Gminę Bielsko-Biała w ramach zadania pn. „Spotkania na granicy”. Tym razem postanowiliśmy wędrować szlakiem od strony słowackiej, a w schronisku spotkaliśmy się z kolegami z Żyliny, którzy reprezentowali Slovensky Vysokohorsky Turystycky Spolok.
W sobotni poranek, spotkaliśmy się na dworcu PKS w Bielsku-Białej, skąd czekał nas przejazd busem do Oszczadnicy (na Słowacji), położonej u podnóża Wielkiej Raczy. Po przybyciu na miejsce, pełni zapału i energii ruszyliśmy w drogę na trasie: Oszczadnica – Kalinowy Wierch – Chaty na Raczy – Wielka Racza. Podejście było raczej łagodne i odznaczało się pięknymi widokami. Już po niedługim czasie ukazała się rozległa panorama, był więc pretekst do „złapania tchu” i zrobienia kilku zdjęć.
Po dłuższym czasie dotarliśmy do Chaty na Raczy (935 m n.p.m.), gdzie niestety deszcz dał o sobie znać i pozostał z nami już do końca wędrówki. Pokonanie całej trasy zajęło nam około 4 godzin.
Gdy zakwaterowaliśmy już się w Schronisku PTTK na Wielkiej Raczy chcieliśmy rozpalić ognisko, co uniemożliwiła nam pogoda. Znaleźliśmy jednak wyjście z sytuacji i zjedliśmy kiełbaski – przyniesione w plecakach – prosto z kominka. Dołączyli do nas również inni turyści, było więc wesoło i sympatycznie.
Następnego dnia czekała nas wczesna pobudka by spotkać się ze słowackimi kolegami, którzy dotarli do schroniska z samego rana. Rozmawialiśmy o działalności naszych stowarzyszeń, organizowanych wycieczkach i innych imprezach. Na najbliższą wspólną wycieczkę udamy się już początkiem czerwca do Doliny Pięciu Stawów Polskich. Na koniec zrobiliśmy wspólne pamiątkowe zdjęcie.
Tego dnia udaliśmy się w trasę na Przełęcz Przegibek. Pogoda nam dopisywała, a nasze oczy cieszyły malownicze widoki gór. W schronisku zrobiliśmy dłuższy odpoczynek, po czym zeszliśmy do Rycerki Kolonii, gdzie nasza wycieczka dobiegła końca i wróciliśmy busem do Bielska.
Miła atmosfera, przyjemna trasa i piękne widoki towarzyszyły nam podczas dwudniowej wędrówki. Dziękujemy wszystkim za udział i do zobaczenia na kolejnych imprezach PTT.