Akcja „Sprzątamy Beskidy z PTT 2021” – rejon Babiej Góry (Beskid Żywiecki) – 12 czerwca 2021 r.

Jeszcze niedawno w masywie Babiej Góry zalegał śnieg, którego sporo napadało jeszcze w kwietniu. Mocno opóźniona, lecz szybka wegetacja, sprawiła, że w wielu miejscach przyroda mocno już się rozwinęła.
W sobotę, 12 czerwca 2021 r. na szlaki w rejonie Królowej Beskidów wyszło 109 uczestników akcji „Sprzątamy Beskidy z PTT 2021”, w tym 75 dzieci i młodzieży. Ich głównym celem było posprzątanie śmieci zostawionych nie tylko przez pseudoturystów, ale i zmotoryzowanych wyrzucających śmieci prosto z auta oraz miejscowych, którym częstokroć dobro przyrody jest obce.
Na podstawie doświadczeń z poprzednich akcji wiedzieliśmy, że najwięcej „dziadostwa” znajdziemy na dwóch odcinkach niebieskiego szlaku – tym, wiodącym wzdłuż drogi z Zawoi Policznej na Krowiarki oraz tym, który łączy Markową z Czatożą. Nie pomyliliśmy się. Na pierwszy ze szlaków ruszyła młodzież z POW Żywiec, z kolei na drugim działały połączone siły młodzieży z Domu Dziecka w Kętach oraz członków bielsko-bialskiego oddziału PTT. Znajdowaliśmy cuda… kołpaki, skorodowany telefon, spakowane worki ze śmieciami, mnóstwo butelek, puszek i… przeciwcovidowe maseczki – cóż, znak czasów…
Pozostałe grupy zebrały łącznie niecałe 200 litrów śmieci – cóż, na górskich szlakach, które regularnie sprzątają także pracownicy BgPN nie było ich zbyt wiele. Wychodzi na to, że najgorzej jest tam, gdzie najbliżej cywilizacji…
A gdzie byliśmy? SK PTT „Pionowy Świat” z LO COR w Bielsku-Białej sprzątał szlak z Krowiarek na Sokolicę i dalej przez Perć Przyrodników, która wyjątkowo ich zauroczyła, także Górny Płaj. SK PTT z LO w Kozach porządkowali także dalszy odcinek czerwonego szlaku od Sokolicy przez Diablak do Markowych Szczawin. Od drugiej strony ruszyły dwie grupy z chrzanowskiego oddziału PTT (w tym przedstawiciele trzech Szkolnych Kół) – wędrowali oni z Czatoży na Fickowe Rozstaje oraz Tabakowe Siodło i dalej, do schroniska na Markowych Szczawinach. Ostatnią grupę stanowiła młodzież z Domu Dziecka w Oświęcimiu, która porządkowała Górny Płaj i szlak zejściowy do Markowej.
Wszystkie grupy docierały w różnym czasie na Polankę Odkrywców w Zawoi Markowej. Na wszystkich czekało ognisko, przy którym można było usmażyć pyszne kiełbaski.
Podczas dzisiejszego sprzątania szlaków zebraliśmy około 2000 litrów śmieci – ile dokładnie, nie wiemy, bo tych worków było tak dużo i były tak ciężkie, że w końcu nie policzyliśmy ich dokładnie…
Akcja „Sprzątamy Beskidy z PTT 2021” została objęta patronatem honorowym przez prezes PTT, Jolantę Augustyńską, a patronat medialny sprawują redakcje „Kroniki Beskidzkiej” i portalu informacyjnego „beskidzka24.pl”. Niezwodnymi sponsorami naszego wydarzenia są z kolei Grupa Kęty S.A. oraz Polskie Mięso i Wędliny ŁUKOSZ z Chybia. Serdecznie wszystkim dziękujemy!
Czy to już wszystko? Oczywiście, nie… zachęcaliśmy wszystkich, aby przy okazji naszej akcji posprzątali swoją najbliższą okolicę. Kilka dni temu (04.06) młodzież z SK PTT „Halniaki”, która dzisiaj nie mogła być z nami, posprzątała szlaki w rejonie Kotarza (Beskid Śląski), a na jutro (13.06) koledzy z Oddziału PTT w Chrzanowie zapowiedzieli posprzątanie szlaków w rejonie Małej Babiej Góry, na którą wybierają się na oddziałową wycieczkę.
Zakończenie akcji już za dwa tygodnie, kiedy to będziemy sprzątać szlaki w Beskidzie Małym. Serdecznie zachęcamy do udziału wszystkich, którym czystość naszych gór, lasów i szlaków leży na sercu. Do zobaczenia!

uczestnicy akcji „Sprzątamy Beskidy z PTT 2021” przybywali do Zawoi Markowej w mniejszych grupach

Ten wpis został opublikowany w kategorii Fundacja "Grupa Kęty Dzieciom Podbeskidzia", Koło Przewodników, kronika - 2021, SK PTT "Pionowy Świat" przy LO COR w Bielsku-Białej, SK PTT przy LO w Kozach, Sprzątamy Beskidy z PTT, Wolontariat w BgPN. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.