Czeski Raj (Czechy) – wycieczka krajoznawcza z TJ Slavoj Český Těšín – 21-22 czerwca 2014 r.

Gdy w kalendarzu pojawiła się data 21 czerwca to nadszedł czas na kolejny wyjazd w góry. Grupka 8 osób o godzinie 5.00 spotkała się w Bielsku-Białej, oczywiście jak zawsze pod sklepem z gitarami, aby wyruszyć w kierunku Czeskiego Cieszyna. Tam o godzinie 6.00 zaplanowano spotkanie z członkami i sympatykami grupy TJ Slavoj Český Těšín, z którymi to właśnie na ich zaproszenie wybraliśmy się na wycieczkę do Czeskiego Raju.  Po zajęciu miejsc w autokarze, przywitał nas Petr Friedrich, przedstawił plan całego wyjazdu, a dodatkowo każdy z uczestników wycieczki dostał go do zapoznania się. Pierwszym z zaplanowanych obiektów do zobaczenia był Hrad Kost – gotycki zamek, który jest najpiękniejszym, największym i najlepiej zachowanym zamkiem obronnym w Czechach. Zamek założył Petr z Vartenberku w XIV wieku na samotnej skale piaskowcowej położonej między trzema podmokłymi dolinami i stawami. Ciekawostką tego zamku jest wieża o trapezowej podstawie.
Spod zamku wyruszyliśmy w dalsza drogę kierując się w stronę miejscowości Sedmihorky, gdzie zaplanowany był nocleg. Po 5 godzinach trasy dotarliśmy na miejsce, pozostawiliśmy w ośrodku swoje rzeczy i kto chciał wrócił do autokaru, bo wyruszaliśmy na „podbój”  kolejnego zamku – hradu Trosky. Ruiny tego zamku, wybudowanego na dwóch wierzchołkach wulkanicznych w XIV wieku przez Czenka z Vartenberku, są charakterystycznym elementem krajobrazu i jednym z symbolów Czeskiego Raju. Pozostałości dwóch wież, niższa bardziej tęga to Baba, a smuklejsza i wyższa to Panna, górują nad okolicą. Podczas zwiedzania mogliśmy obserwować krajobraz z dwóch punktów widokowych umieszczonych na wieżach.
Po zwiedzeniu ruin zamku Trosky cała 8-osobowa grupa PTT O/Bielsko-Biała postanowiła, że nie wracamy do bazy noclegowej autokarem, lecz pieszo. Trasa naszej pieszej wycieczki licząca około 12 km prowadziła przez rozpadliny, wąwozy, po wierzchołki skał piaskowcowych z punktami widokowymi i urokliwymi zakątkami. Na trasie przejścia zobaczyliśmy również zamek Hruba Skala, w którym obecnie znajduje się hotel i restauracja, a dla turystów udostępniony do zwiedzenia jest dziedziniec, natomiast z wieży podziwialiśmy piękny widok na całe skalne miasto oraz zamek Trosky. Budowla, pierwotnie z XIV wieku, stoi na potężnych, piaskowych skałach. Spod zamku wyruszyliśmy w dalsza drogę, aby jak było zaplanowane zdążyć na godzinę 19.00 na kolację do naszej bazy noclegowej 🙂
W drugi dzień naszej wycieczki o godzinie 8.30 wszyscy spotkaliśmy się na śniadaniu. Po zdaniu kluczy od domków na recepcję, o 10.00 wyruszyliśmy w drogę. Pierwszą z miejscowości gdzie się zatrzymaliśmy było miasto Jicin.
„Jicin ze swoim kwadratowym rynkiem, wieżą, zamkiem i kościołem posiada swój wyjątkowy urok i czar osobistej prostoty i jakieś oczywiste piękno. Nic nadzwyczajnie wielkiego i patetycznego, ale wszystko jakoś bliskie sercu. Przecież także zarozumiały wojewoda frydlantski nie polubił Jicina bez powodu…”
Elementem dominującym Jicina jest wysoka na 52 metry Brama Valdicka z unikalnym widokiem na centrum miasta i szeroką okolicę. Postanowiliśmy wyjść na wieżę, aby zobaczyć całą panoramę z góry. Dziś Jicin jest znany głównie z postaci rozbójnika Rumcajsa, Hanki i Cypiska. Kto chciał mógł zwiedzić warsztat szewski Rumcajsa, z czasów kiedy nie był jeszcze sławnym bajkowym rozbójnikiem, ale uczciwym rzemieślnikiem jiczyńskim. Zobaczyliśmy cały rynek, gdzie znajduje się kolumna Mariansky sloup – zespół rzeźb Marii Panny (1702 r.), fontanna Korunovacni kasna (1835 r.), fontanna z rzeźbą Amfitryty (1835 r.), a większość zabudowań pochodzi z okresu renesansu i baroku.
Po obejrzeniu miasta Jicin wyruszyliśmy w dalsza drogę, aby realizować dalszy plan naszej wycieczki. Kolejną z miejscowością, do której zajechaliśmy były Terechovice pod Orebem. W miejscowości tej znajduje się muzeum bożonarodzeniowych szopek, w tym również ruchomych. Kolekcja szopek składa się z ponad 300 szopek wykonanych z różnych materiałów i pochodzących z różnych kątków Republiki Czeskiej. Najcenniejszą jest ruchoma Trebechovicka szopka, którą ogłoszono w roku 1999 Narodowym zabytkiem Kultury. Z tej miejscowości wyruszyliśmy do miasta Opocno, które było ostatnim punktem naszej wycieczki, a dokładnie znajdujący się tam zamek. Na 14.30 zaplanowane było jego zwiedzanie. Kto chciał to mógł iść z przewodnikiem, a reszta udała w kierunku miasta, aby obejrzeć jego zakątki.
O godzinie 16.00 wszyscy zebraliśmy się już przy autokarze, aby wyruszyć w drogę powrotną w stronę Czeskiego Cieszyna, do którego dojechaliśmy ok. 20-tej. Nasi towarzysze z TJ Slavoj Český Těšín byli już prawie w domu, a przed nami pozostało jeszcze zapakowanie się do samochodów i droga powrotna do Bielska-Białej.
Bardzo dziękujemy za zaproszenie na tak wspaniałą wycieczkę i już dziś zapraszamy grupę  TJ Slavoj Český Těšín na wyjazd z Polskim Towarzystwem Tatrzańskim 🙂 Do zobaczenia!

K.T.

wspólne zdjęcie członków Oddziału PTT w Bielsku-Białej i TJ Slavoj Czeski Cieszyn

Ten wpis został opublikowany w kategorii kronika - 2014. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.