Nosal, Wielki Kopieniec (Tatry Zachodnie ) – wycieczka górska w ramach akcji „Czyste Tatry 2022” – 2 lipca 2022 r.

Kiedy tylko organizatorzy akcji „Czyste Tatry 2022” opublikowali w sieci informacje o terminie tego przedsięwzięcia bez chwili wahania stwierdziliśmy, że weźmiemy w niej udział.
W tym roku akcja odbyła się w terminie 1-2 lipca 2022, my jednak ze względów zawodowych wybraliśmy się tylko na sprzątanie, czyli w sobotę. O 6 rano mimo deszczowej pogody wystartowaliśmy z Rybarzowic w kierunku dawnego przejścia granicznego w Korbielowie, aby tam przekroczyć granice i przez Słowację szybciej (oczywiście bez łamania przepisów drogowych) pokonać drogę do Zakopanego. Około godziny 8 dojechaliśmy pod Górną Rówień Krupową, bo tam mieliśmy odebrać pakiety Start Pack i ruszyć dalej do Kuźnic. Wybraliśmy na dzisiejszy dzień trasę w kierunku szczytu Nosal i Wielki Kopieniec. Początek trasy, pierwsze strome podejście w błocie, mgle, gęstej mżawce nie zachwycało, ale czego nie robi się dla pięknej flory i fauny tatrzańskiej, którą niszczy bezmyślność ludzka pozostawiając śmieci w każdym małym zagłębieniu, dziupli w drzewie, czy pod korzeniami przewróconych drzew. Nabierając wysokości doszliśmy do wniosku, że na tej trasie i tak jest niewiele śmieci w porównaniu ze szlakami Beskidów. Można śmiało powiedzieć, że wręcz trzeba ich było szukać. Nasza czwórka łącznie dziś nazbierała około 3 kg różnego rodzaju śmieci. O godzinie 15 zeszliśmy już z powrotem do Kuźnic, pozostawiając zebrane śmieci w specjalnie oznaczonym punkcie. Teraz już tylko została droga powrotna na parking i wracamy do domu.
Po zakończeniu 11 edycji akcji Czyste Tatry jak podali organizatorzy deszczowa pogoda nie była w stanie zatrzymać ponad trzech tysięcy wolontariuszy, którzy posprzątali najwyższe polskie góry. Znieśli ze szlaków i posegregowali 352 kilogramy śmieci. Jest to o ponad 200 kilogramów śmieci mniej, niż w ubiegłym roku. Wszystkie zebrane na tatrzańskich szlakach odpady zwieziono do miasteczka Czystych Tatr i od razu posegregowana na następujące frakcje: plastik i tworzywa sztuczne (113,1 kg), szkło (63,9 kg), odpady bio (13,5 kg), zmieszane (129,6 kg), papier (13,4 kg) oraz śmieci inne (18,5 kg).
W górach jesteśmy tylko gośćmi – zabierajmy śmieci ze sobą.

K.T.

w chmurach na Wielkim Kopieńcu

Ten wpis został opublikowany w kategorii kronika - 2022. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.