Sarnia Skała, Hala Ornak (Tatry Zachodnie) – wycieczka górska w ramach akcji „Czyste Tatry 2021” – 31 lipca 2021 r.

„Przyjemne z pożytecznym” – pod takim hasłem zostało zaplanowane spędzenie kilku dni w pięknych tatrzańskich terenach. Aktywny czas na górskich szlakach zakończył się sobotnim udziałem w projekcie Stowarzyszenia Czysta Polska – Czyste Tatry. Akcja obchodziła jubileusz, bowiem odbyła się już po raz dziesiąty, lecz nam udało się był pierwszy raz i mam nadzieję – nie ostatni.
Pomimo ulewnego deszczu w sobotni poranek, w „naszym” punkcie na Kuźnicach było mnóstwo ludzi. Uczestnikami była głównie młodzież, ale kilka rodzin z dziećmi w kolorowych pelerynkach też oczekiwało na odbiór pakietu. Po otrzymaniu wyprawki wraz z mapą punktów odbioru śmieci i zdjęciu na „ściance”, zdecydowałyśmy się przeczekać deszcz oraz zmienić wcześniej zaplanowaną trasę. Postanowiłyśmy zrobić pętelkę: Dolina Strążyska – Ścieżka nad Reglami – Dolina Białego – Droga pod Reglami z krótkim odbiciem na Siklawicę i Sarnią Skałę. Trasa wydawała nam się mało wymagająca i bezpieczna w razie ponownego deszczu czy burzy.
Pogoda jednak nas zaskoczyła. Już od parkingu było ciepło i słonecznie, lecz duża wilgotność w powietrzu nie ułatwiała wędrówki ścieżką. Ale co tam – trzeba spełnić swój obowiązek i „posprzątać po ludziskach”. I tutaj zaskoczenie – Tatry są czyste, trzeba było naprawdę dobrze szukać, żeby coś znaleźć. Potwierdzał to widok mijanych wolontariuszy z workami ledwo co zapełnionymi. Problem można było zaobserwować, np. na Polanie Strążyskiej, gdzie przy bacówce odpoczywali i posilali się ludzie oraz w niedostępnej, zamkniętej jaskini. Niestety nie udało nam się wydobyć leżącej tam butelki oraz kilku papierków…
Cieszy fakt coraz większej świadomości – nie śmieć na szlaku, a co wyniosłeś w górę – znieś na dół, szanuj przyrodę.
A jak 10. finał „Czystych Tatr” wygląda w liczbach? Zebrano 5892 kg odpadów, w tym 187,4 kg zmieszanych, 89,5 kg papieru, 161,2 kg plastiku, 20,6 kg bio oraz 130,4 kg szkła. W akcji wzięło udział około 2000 wolontariuszy.
Gdyby ktoś chciał wziąć udział w tego typu projekcie jeszcze w tym roku, to po raz pierwszy w dniach 27-28 sierpnia odbędzie się sprzątanie plaż, głównie okolice Helu i Trójmiasta.

AKF, MF & MD

przedstawicielki koziańskiego koła PTT podczas akcji „Czyste Tatry”

Było to nasze trzecie spotkanie z akcją „Czyste Tatry”. Mimo ulewnego deszczu wyruszyliśmy na szlak. Pogoda nie zachęcała, ale jak się mówi: „pogoda to tylko wymówka”. Zaopatrzeni w kalosze, peleryny i zestawy dla Wolontariuszy, zaraz po 9:00 ruszyliśmy szlakiem przez Dolinę Kościeliską do Hali Ornak. Dzięki takim akcjom i coraz większej świadomości ludzi na temat ekologii nie mieliśmy za dużo pracy, co bardzo cieszy. Po drodze mijaliśmy Wolontariuszy, którzy schodzili z wyższych partii Tatr, oni także potwierdzali, że jest czysto. Brawo ludzie!
Akcja #CzystaPolska #odTATRpoBAŁTYK trwa. Zachęcamy do pobierania pakietów dla wolontariuszy i sprzątania swojej okolicy, nie tylko Tatr. Razem możemy więcej!

eM

w deszczu wyruszamy w stronę Hali Ornak

Ten wpis został opublikowany w kategorii Koło PTT w Kozach, kronika - 2021. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.