„Tydzień w Szwajcarii” – prelekcja Andrzeja Ziółko – 20 listopada 2018 r.

Kolejny wtorkowy wieczór prelekcji w siedzibie Bielskiego Oddziału PTT przy ul. 3 Maja 1 za nami. Jak co tydzień podróżnicza tematyka zgromadziła stałych i nowych słuchaczy. Tym razem udaliśmy się wraz z prelegentem Andrzejem Ziółko w podróż po szwajcarskich Alpach Berneńskich.
Grafik siedmiodniowego wyjazdu był bardzo napięty. Nasz prelegent poza fantastycznymi zdjęciami, puszczał wiele krótkich filmików z górskich tras oraz festynu w Grindelwald i niestety, nie udało się opowiedzieć o wszystkich odwiedzonych miejscach. Wraz z Andrzejem jako przewodnikiem ruszyliśmy na trekking znikającymi lodowcami Alp Berneńskich. Wyjechaliśmy też na „Dach Europy”, czyli przeł. Jungfraujoch, gdzie dociera najwyższa w Europie kolejka zębata (ostatnia stacja jest na wysokości 3454 m n.p.m.). Jej trasa na odcinku kilku kilometrów biegnie wewnątrz góry Eiger (3970 m n.p.m.), której północna ściana zwana Mordwand (ściana śmierci) słynie w kręgach wspinaczy wysokogórskich jako jedna z najtrudniejszych. Poza przejażdżką wysokogórska kolejką i  spacerem ponad granicą wiecznego śniegu Jungfraujoch oferuje wiele atrakcji ( również dla najmłodszych turystów) m.in. Pałac Lodowy z ekspozycją rzeźb z lodu. Ponad przełęczą na wysokości 3571 m n.p.m. znajduje się również obserwatorium astronomiczne Sphinx. Podczas prezentacji zobaczyliśmy zdjęcia z alpejskich miejscowości oraz filmy z obchodów 100-lecia budowy kolejki na Jungfraujoch, czyli z festynu w Grindelwald. Odbyliśmy też sentymentalną podróż do Rapperswill, które w okresie rozbiorów było tym kawałkiem ojczystej ziemi, gdzie polska emigracja (Polacy, którzy wyemigrowali po powstaniach: listopadowym 1831 r. oraz styczniowym 1863 r.) dbała o pamięć, historię i polskość. Mieliśmy okazję zobaczyć na fotorelacji budynek i zbiory Polskiego Muzeum, którego bytność w XIII-wiecznym zamku została przez współczesnych mieszkańców zakwestionowana.
Byliśmy pod wrażeniem pięknych zdjęć z Alp Berneńskich, ale także świetnie przygotowanej i zorganizowanej infrastruktury turystycznej. Choć nie udało się opowiedzieć i pokazać wszystkiego z tygodniowego pobytu w Szwajcarii to wyszliśmy z prelekcji usatysfakcjonowani po prawie dwóch godzinach filmów i opowieści. Dziękuję prelegentowi Andrzejowi Ziółko za niezwykłą, wirtualną podróż w Alpy Berneńskie oraz słuchaczom za zainteresowanie, aktywne uczestnictwo i wiele pytań.
Zapraszamy we wtorek na kolejne spotkanie. Startujemy o 18:00 w siedzibie bielskiego Oddziału PTT przy ul. 3-go Maja 1!