Wysoka (Pieniny) – polsko-słowackie spotkanie turystyczne PTT O/Bielsko-Biała, KTW PTTK O/Bielsko-Biała i KST Žilina – 12-14 sierpnia 2022 r.

W dniach 12-14 sierpnia 2022 roku w Pieninach i Beskidzie Sądeckim odbyły się wycieczki Klubu Slovenskych Turistov z Żyliny, w których uczestniczyli także członkowie Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego z Oddział w Bielsku-Białej oraz Klubu Turystyki Wysokogórskiej przy Oddziale PTTK w Bielsku-Białej. Bazą wypadową był Ośrodek „Pod Jarmutą” w Szczawnicy. Wycieczki te planowane były już od trzech lat, lecz ze względu na obostrzenia pandemiczne, nie mogły być zrealizowane.
W pierwszym dniu, w kameralnym gronie, weszliśmy malowniczą i dobrze opisaną Ścieżką Przyrodniczą na wygasły wulkan Wdżar. Ścieżka zaczyna się w przy ośrodku narciarskim „Czorsztyn Ski” w Kluszkowcach, a prowadzi skalistym wąwozem, w którym wybudowano mostki, drabinki a nawet zamontowano sztuczne ułatwienia w postaci łańcuchów. Dodatkowo dzięki licznym tablicom informacyjnym możemy poznać wiele ciekawych rzeczy na temat przyrody i kultury góry leżącej na pograniczu Pienin i Gorców.
W drugim dniu, już w pełnym składzie, wybraliśmy się na najwyższy szczyt Pienin, czyli na Wysoką (1050 m n.p.m.). Podzieleni na dwie grupki (pierwsza wychodziła przez rezerwat „Wąwóz Homole”, druga wędrowała przez rezerwat „Biała Woda”) po śniadaniu wyruszyliśmy na pienińskie szlaki. Wszyscy turyści o różnej porze zameldowali się na Wysokiej, lecz z powodu deszczu, zrezygnowaliśmy z dojścia do Szczawnicy przez Palenicę i zmodyfikowaliśmy trasę naszej wycieczki. Poszliśmy do Schroniska pod Durbaszką, a następnie ścieżką rowetrową zeszliśmy na parking przy wejściu do Wąwozu Homole. Wieczorem spotkaliśmy się przy ognisku i wspólnie biesiadowaliśmy rozmawiając o tym gdzie kto był i gdzie kto chce iść.
W trzecim dniu spacerowaliśmy po Szczawnicy oraz wyszliśmy do Schroniska PTTK pod Bereśnikiem. Pogoda tym razem była bardzo ładna, dzięki czemu mogliśmy podziwiać panoramę Pienin oraz fragmentu Beskidu Sądeckiego.
Spotkanie ze słowackimi turystami jak zwykle upłynęło w przyjacielskiej atmosferze i mamy nadzieję, że wkrótce zrealizujemy kolejne wspólne wyjścia w góry.

R.S.

uczestnicy letniego spotkania PTT O/Bielsko-Biała, KTW PTTK Bielsko-Biała i KST Żylina w Pieninach

Ten wpis został opublikowany w kategorii kronika - 2022. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.