„Z Igrzysk Olimpijskich na Mount Everest” – prelekcja Magdaleny Gorzkowskiej – 22 stycznia 2019 r.

Późne popołudnie 22 stycznia 2019 roku zapisze się w historii SK PTT Diablaki z kilku względów. Tego dnia zorganizowaliśmy pierwszą prelekcję, która odbywała się w naszej szkole w godzinach popołudniowych, czyli po zakończeniu zajęć lekcyjnych. Po drugie po raz pierwszy zaproszony prelegent był przedstawicielem płci pięknej. Po trzecie nasz gość opowiedział nam podczas jednego spotkania o swoich dwóch pasjach: sporcie wyczynowym i górskich wędrówkach. Zaproszenie od SK PTT „Diablaki” przyjęła Magdalena Gorzkowska.
Nasza prelegentka była reprezentantką Polski w lekkiej atletyce. Na swoim koncie posiada wicemistrzostwo świata w sztafecie 4x400m, reprezentację Polski na Igrzyskach Olimpijskich w Londynie w 2012 r. oraz medale Mistrzostw Polski i Europy w biegach na 400 i 4x400m. W 2016 r. porzuciła karierę zawodową na bieżni i rozpoczęła swoją przygodę z wysokimi górami zdobywając Mont Blanc, Aconcaguę, Elbrus i Kilimandżaro, by w maju ubiegłego roku stanąć na najwyższym szczycie świata Mount Evereście. Dokonała tego jako najmłodsza Polka w historii i pierwsza Olimpijka.
Spotkanie przyciągnęło jak magnes kilkudziesięciu sympatyków i członków SK PTT „Diablaki” działającego przy Szkole Podstawowej nr 18 w Dąbrowie Górniczej. Pani Magdalena opowiedziała nam szczegółowo, jak przebiegała jej kariera sportowa. Opowieść ilustrowały fotografie z treningów i zawodów lekkoatletycznych. Następnie przeszła do opisu swojej obecnej pasji, czyli wypraw wysokogórskich. Opowiedziała nam barwnie o swojej górskiej drodze, która doprowadziła ją do zdobycia najwyższego szczytu na Ziemi.
Głównym tematem wtorkowego spotkania była opowieść o realizacji postawionego sobie przez prelegentkę celu, czyli jej wyprawie i wejściu na dach świata – Mount Everest. Prześledziliśmy całą podróż Pani Magdy od wylotu z Polski, poprzez trekking do Base Camp, zmagania z Mount Everest Icefall, kolejne obozy aklimatyzacyjne w drodze na szczyt, by wreszcie zobaczyć zdjęcia z dachu świata zrobione 17 maja 2018 roku od godziny 10.15. Następnie towarzyszyliśmy Pani Magdalenie w pełnym dramatycznych i niebezpiecznych momentów zejściu do bazy. Wspólnie szukaliśmy drogi powrotnej do położonych niżej obozów, wspólnie przeżyliśmy wypadek naszej prelegentki, wspólnie oczekiwaliśmy na przybycie ekipy ratunkowej. Wyprawa skończyła się bezpiecznym i szczęśliwym powrotem Pani Gorzkowskiej do bazy.
Obecni podczas prelekcji młodzi miłośnicy górskich wędrówek mieli możliwość zadawania pytań naszemu gościowi. Zadano ich kilkadziesiąt, a Pani Magda na wszystkie odpowiedziała rzeczowo i wyczerpująco. Następnie nasza prelegentka przeprowadziła konkurs wiedzy o górach wysokich. Kilkoro uczniów za swoją wiedzę wygrało wyjątkową fotografię z autografem prelegentki. Wszyscy uczestnicy spotkania mieli możliwość zdobycia autografu czy też zrobienia sobie pamiątkowego zdjęcia z naszym gościem. Młode adeptki sztuki dziennikarskiej wykorzystały szansę na przeprowadzenie wywiadu do szkolnej gazetki z Panią Gorzkowską.
Dziękujemy Pani Magdalenie Gorzkowskiej za poświęcony nam czas, za wspaniałą opowieść o determinacji i wytrwałości w dążeniu do zaplanowanego celu, za to że pokazała iż nie ma rzeczy niemożliwych, za inspirację do działania…
Życzymy jej realizacji wszystkich zaplanowanych sobie celów, zarówno tych górskich jak i w życiu prywatnym. Chcemy, by zawsze pamiętała, że tu w Zagłębiu, w Dąbrowie Górniczej, w Gołonogu ma grupę kilkudziesięciu fanów, którzy będą zawsze trzymać za nią kciuki i ciepło o niej myśleć, zwłaszcza wtedy, gdy będzie „działała” w górach wysokich.

Norbert Owczarek

pamiątkowe zdjęcie „Diablaków” z Magdaleną Gorzkowską

Ten wpis został opublikowany w kategorii kronika - 2019, SK PTT "Diablaki" przy SP18 w Dąbrowie Górniczej. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.