Kocobędz-Podobora, Frydek-Mistek, Hukvaldy, Stramberk (Zaolzie i Morawy, Czechy) – wycieczka krajoznawcza – 16 czerwca 2013 r.

W dniu 16 czerwca 2013 roku o godzinie 8.10 z dolnej płyty dworca PKS wyruszyliśmy w kierunku Cieszyna na wycieczkę krajoznawczą zorganizowaną przez PTT Bielsko-Biała. Już na początku trasy przewodnik Robert Słonka zaczął wprowadzać nas w historię Śląska Cieszyńskiego znajdującego się obecnie po obu stronach granicy polsko-czeskiej.
Pierwszym obiektem, przy którym zatrzymaliśmy się na dłużej był zrekonstruowany słowiański gród, pochodzący z VIII-IX wieku (Archeopark Chotebuz-Podobora), do którego musieliśmy wejść po 102 drewnianych stopniach. Przewodniczka opowiedziała nam historię powstania grodu, w którym zetknęliśmy się z przeszłością, zobaczyliśmy stare chaty pokryte słomą i ich wyposażenie, odzież zrobioną z lnu i konopi, garnki i narzędzia stosowane w tych czasach.
Po około 2 godzinach wyruszyliśmy w dalszą drogę, kierując się w stronę miasta Frydek-Mistek. Przespacerowaliśmy się tam uliczkami miasta, zobaczyliśmy Kościół NMP z 1759 roku, który jest uważany za najważniejszy ośrodek pątniczy Śląska Cieszyńskiego. Na frydeckim rynku oglądaliśmy zamek książąt cieszyńskich oraz najstarszą świątynię – kościół św. Jakuba z elementami gotyckimi i renesansowymi.
Trzecim punktem wycieczki były Morawy (wieś Hukvaldy) z ruimami zamku biskupów morawskich. Wokół ruin zamku roztacza się park (Hukvaldska obora) założony w XVI wieku, przez który prowadzi ścieżka dydaktyczna, biegnąca obok pomnika lisicy – bohaterki opery „Prihody lisky Bystrousky” skomponowanej przez czeskiego kompozytora Leosa Janacka. Atrakcją parku są wolno żyjące zwierzęta (daniele i muflony) oraz różnorodność starodrzewu. W ruinach zamku oglądaliśmy pokazy młodych artystów odgrywających sceny z życia rycerzy i mieszkańców zamku. Z murów zamku widać było piękną panoramę gór z najwyższym szczytem pasma Beskidów Morawsko-Ślaskich i jednocześnie najwyższą górą Ślaska Cieszyńskiego – Łysą Górą (1324 m n.p.m).
Ostatnim etapem wycieczki było miasto Stramberk zwane Morawskim Betlejem. Miasto leży na zboczach Góry Zameckiej, Kotoucza i Białej Góry. Nad Stramberkiem wznosi się zamek z wysoką wieżą, zwaną Truba (Trąba) – pozostałością z dawnego grodu. Wieża na początku XX wieku została przerobiona na wieżę widokową, z której rozpościera się piękny widok na całe miasto. W mieście znajdują się ważne zabytki architektury ludowej i miejskiej – 85 domów cembrowanych z drugiej połowy XVIII wieku oraz domy barokowe wybudowane na rynku.
Z miastem tym związana jest legenda o Tatarach, którzy najechali Morawy. Rozbili obóz pod wzgórzem Kotouc i przygotowywali atak. W nocy rozszalała się burza i mieszkańcy miasta przekopali groblę stawu zalewając ich obóz. Tatarzy uciekli w popłochu, a na miejscu pozostały beczki z solonymi uszami wcześniej zamordowanych chrześcijan. Na cześć tego sławnego zwycięstwa w Stramburku piecze się uszy ze słodkiego miodowego ciasta, które mieliśmy okazję spróbować.
O godzinie 17.00 wyruszyliśmy w drogę powrotną do Bielska-Białej. Zmęczeni, ale zadowoleni, pełni wrażeń i bogatsi o nową wiedzę czekamy już na kolejną wycieczkę krajoznawczą

K.T.

uczestnicy wycieczki w Archeoparku Kocobędz-Podobora

Ten wpis został opublikowany w kategorii kronika - 2013. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.